Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych

Biuro

PODSTAWA PRAWNA FUNKCJONOWANIA BIURA

Podstawą prawną funkcjonowania Biura Pełnomocnika jest art. 34 pkt. 10 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych:
"Pełnomocnik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Pełnomocnika, które stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. "

Biuro Pełnomocnika jest komórką organizacyjną Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. W ramach regulaminu ministerstwa Biuro Pełnomocnika posiada własny regulamin organizacyjny. Merytorycznie Biuro Pełnomocnika podlega wyłącznie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

NASZ ZESPÓŁ

W chwili obecnej Biuro zatrudnia ponad 50 pracowników, z czego ponad 14 % to osoby niepełnosprawne.

Na czele Biura stoi dyrektor, który wykonuje swoje zadania przy pomocy jednego zastępcy.

Dyrektor Biura: Agnieszka Ginel

Zastępca Dyrektora Biura: Grażyna Melanowicz

Biuro Pełnomocnika składa się z 7 wydziałów oraz 2 wydzielonych samodzielnych stanowisk pracy.

Wydział do Spraw Rehabilitacji Zawodowej i Pomocy Publicznej

  • inicjowanie, opiniowanie i współpraca merytoryczna w opracowywaniu nowych, lub dokonywaniu zmian obowiązujących aktów normatywnych, w tym programów pomocowych dotyczących rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • przygotowywanie projektów stanowisk Ministra w sprawach dotyczących rehabilitacji zawodowej i wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
  • opiniowanie projektów programów i innych dokumentów wynikających z krajowych strategii oraz przygotowywanie sprawozdań z przyjętych programów w części dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • udzielanie odpowiedzi i wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • przygotowywanie informacji dotyczących wpływu obowiązujących i proponowanych rozwiązań prawnych na sytuację osób niepełnosprawnych na rynku pracy i w zatrudnieniu oraz podejmowanie działań zmierzających do ich ewentualnej zmiany;
  • przygotowywanie oraz prowadzenie konferencji i szkoleń upowszechniających wiedzę i dobre praktyki z zakresu rehabilitacji zawodowej, pomocy publicznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Wydział do Spraw Rehabilitacji Społecznej i Współpracy z Samorządami

  • prowadzenie centralnej bazy danych ośrodków i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpis do rejestru wojewody oraz wydawanie krajowego informatora o ośrodkach i organizatorach turnusów;
  • koordynowanie i nadzorowanie realizacji Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”;
  • udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących rehabilitacji społecznej w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz praw osób niepełnosprawnych;
  • udzielanie wyjaśnień w sprawach wynikających z ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
  • obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw Opracowania Rozwiązań w zakresie Poprawy Sytuacji Osób Niepełnosprawnych i Członków ich Rodzin;
  • opracowywanie projektów corocznej informacji o działaniach podejmowanych w celu urzeczywistnienia praw osób niepełnosprawnych, o których mowa w uchwale Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych;
  • prowadzenie rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.

Wydział Postępowań Administracyjnych

  • prowadzenie postępowań administracyjnych przed Ministrem i przygotowywanie projektów decyzji oraz postanowień Ministra, w szczególności w sprawach:
    • wpłat na PFRON,
    • statusu zakładu pracy chronionej oraz zakładu aktywności zawodowej,
    • dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych,
    • refundacji składek na ubezpieczenia społeczne,
    • zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis,
    • rekompensaty gminom dochodów utraconych na skutek zastosowania ustawowych zwolnień,
    • zwrotu środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie algorytmu.

Wydział do Spraw Nadzoru nad Orzekaniem o Niepełnosprawności

  • prowadzenie kontroli wojewódzkich i powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności w zakresie zgodności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności z zebranymi dokumentami lub z przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności oraz prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w postępowaniu orzeczniczym;
  • prowadzenie szkoleń dla członków wojewódzkich zespołów orzekających (lekarzy, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, doradców zawodowych, przewodniczących i sekretarzy zespołów;
  • przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących orzecznictwa o niepełnosprawności;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych przed Ministrem w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności;
  • udzielenie wyjaśnień zespołom orzekającym w zakresie obowiązujących przepisów i procedur oraz prawidłowości postępowania składów orzekających;
  • opracowywanie materiałów pomocniczych dla specjalistów orzekających o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności oraz dla przewodniczących i sekretarzy zespołów orzekających;
  • udzielanie wyjaśnień w zakresie prawnego statusu niepełnosprawności w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart parkingowych przez przewodniczących powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, w tym monitorowanie ilości blankietów kart parkingowych oraz zlecanie ich druku właściwym podmiotom;
  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem legitymacji dokumentujących niepełnosprawność albo stopień niepełnosprawności przez powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności oraz należących do właściwości Ministra spraw związanych z produkcją blankietów tych legitymacji ich personalizacją i dystrybucją;
  • prowadzenie spraw związanych z nadzorem Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych nad Elektronicznym Krajowym Systemem Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności.

Wydział Analiz i Współpracy Międzynarodowej

  • inicjowanie badań oraz prac analitycznych w obszarze problematyki niepełnosprawności oraz podejmowanie działań na rzecz zapewnienia danych dotyczących osób niepełnosprawnych zgodnie z postanowieniami Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
  • monitorowanie sytuacji społeczno – demograficznej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem ich sytuacji na rynku pracy;
  • koordynacja działań związanych z wdrażaniem Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 oraz monitoring i ewaluacja realizacji działań zapisanych w strategii;
  • inicjowanie działań legislacyjnych, programowych i projektowych związanych z wdrażaniem Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych oraz współpraca w zakresie ich wdrażania z innymi ministerstwami i urzędami centralnymi, PFRON, organizacjami pozarządowymi reprezentującymi środowisko osób niepełnosprawnych;
  • opiniowanie projektów aktów normatywnych, programów i strategii w zakresie dotyczącym wdrażania postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
  • współpraca z Departamentem Współpracy Międzynarodowej w zakresie przygotowywania informacji, opinii i stanowisk dotyczących Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych i jej wdrażania;
  • prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego nad sprawozdaniem statystycznym dotyczącym bezrobocia rejestrowanego osób niepełnosprawnych MRiPS-07 oraz sprawozdaniem dotyczącym stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej (INF-ZPCH-ZAZ);
  • przygotowywanie informacji zawierających wnioski z badań i analiz w zakresie wspierania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
  • prowadzenie spraw wynikających z merytorycznej działalności Biura w zakresie współpracy zagranicznej i integracji europejskiej;
  • gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych;
  • obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw wykonywania postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
  • udział w pracach Grupy Wysokiego Szczebla Reprezentantów Państw Członkowskich ds. Niepełnosprawności (DHLG) Komisji Europejskiej,
  • gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych.

Wydział do Spraw Komunikacji Społecznej i Promocji

  • współpraca z organizacjami pozarządowymi w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
  • organizowanie narad, seminariów i konferencji dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
  • obsługa organizacyjno-techniczna Krajowej Rady Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych;
  • współpraca z komórkami organizacyjnymi Biura w zakresie opracowywania i prezentowania informacji o działalności Biura;
  • opracowywanie i redagowanie oraz obsługa serwisu internetowego www.niepelnosprawni.gov.pl;
  • upowszechnianie informacji dotyczących Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
  • przygotowywanie projektów odpowiedzi i wyjaśnień na interpelacje, wystąpienia i zapytania poselskie, wystąpienia i oświadczenia senatorów oraz wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych w zakresie właściwości Wydziału;
  • udzielanie odpowiedzi na listy obywateli;
  • prowadzenie postępowań w sprawach wynikających ze skarg obywateli;
  • podejmowanie interwencji w sprawach zgłaszanych przez obywateli;
  • udzielanie wyjaśnień i porad obywatelom zgłaszającym się do Biura osobiście lub telefonicznie;
  • obsługa organizacyjno-techniczna Polskiej Rady Języka Migowego;
  • współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, innymi resortami, PFRON, Państwową Inspekcją Pracy, administracją terenową – w sprawach wynikających z zakresu zadań;
  • promocja Funduszu Solidarnościowego oraz upowszechnianie informacji dotyczących jego działalności;
  • reprezentowanie Pełnomocnika w komitetach monitorujących i sterujących.

Wydział do Spraw Obsługi Funduszu Solidarnościowego

  • kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Solidarnościowym (zwanym dalej „FS”);
  • opracowanie rocznego planu działania na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych we współpracy z komórkami organizacyjnymi Biura oraz departamentami Ministerstwa;
  • opracowywanie założeń do planu finansowego FS oraz we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów projektu planu finansowego FS i wniosków w sprawie jego zmiany w trakcie roku budżetowego, a także sprawozdań z realizacji tego planu;
  • opracowywanie projektów programów rządowych lub resortowych oraz zadań finansowanych ze środków FS, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Biura, departamentami Ministerstwa, ministerstwami, Narodowym Funduszem Zdrowia oraz innymi instytucjami;
  • realizowanie oraz monitorowanie resortowych i rządowych programów z zakresu wsparcia zawodowego, społecznego i zdrowotnego osób niepełnosprawnych;
  • przygotowanie oraz aktualizowanie dokumentów programowych (resortowych i  rządowych) oraz opiniowanie aktów prawnych dotyczących FS;
  • prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem, zawieraniem oraz realizacją i  rozliczaniem umów dotyczących programów i zadań finansowanych ze środków FS;
  • gospodarowanie środkami w zakresie właściwości dysponenta FS, w tym ustalanie limitów wydatków na poszczególne programy i zadania ujęte w planie finansowym FS  we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów;
  • przygotowanie harmonogramu, opracowanie założeń i regulaminu naboru wniosków oraz konkursu dla naboru lub konkursu ofert, a także ogłaszanie konkursu i  prowadzenie naboru wniosków i ofert;
  • obsługa ofert składanych przez uprawnione podmioty w trybie otwartego konkursu ofert, a także obsługa wniosków w trybie naboru wniosków;
  • obsługa i realizacja zadań z zakresu wsparcia społecznego lub zawodowego osób niepełnosprawnych z pominięciem naboru wniosków lub otwartego konkursu ofert;
  • tworzenie i obsługa zespołu do oceny wniosków lub listy rekomendowanych wniosków przekazanych przez wojewodę w trybie naboru wniosków, a także tworzenie i obsługa komisji konkursowej do weryfikacji ofert złożonych w trybie otwartego konkursu ofert;
  • prowadzenie postępowań dotyczących umarzania, odraczania terminów i rozkładania na raty spłat należności FS oraz zwrotu środków FS;
  • udzielanie, monitorowanie i raportowanie poziomu udzielonej pomocy publicznej;
  • reprezentowanie Pełnomocnika/Ministra na konferencjach uzgodnieniowych, komisjach i podkomisjach sejmowych oraz senackich, seminariach, spotkaniach i  naradach w zakresie właściwości Wydziału;
  • przygotowywanie projektów odpowiedzi i wyjaśnień na interpelacje, wystąpienia i  zapytania poselskie, wystąpienia i oświadczenia senatorów oraz wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych w części dotyczącej FS;
  • udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania obowiązujących przepisów prawa dotyczących FS;
  • sporządzanie okresowych analiz z wykonania przychodów i wydatków FS we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów oraz przygotowywania materiałów z zakresu prowadzonych spraw na potrzeby Kierownictwa Ministerstwa;
  • przygotowywanie rocznej informacji o zawartych umowach i wykorzystaniu środków przez właściwych ministrów, Narodowy Fundusz Zdrowia, samorządy terytorialne, wojewodów oraz inne podmioty, z którymi zawarto umowy;
  • przygotowanie informacji oraz wyjaśnień dla Najwyższej Izby Kontroli oraz innych organów kontrolnych w zakresie FS we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów;
  • współpraca z Biurem Budżetu i Finansów w zakresie rozliczeń FS;
  • przygotowywanie i aktualizowanie materiałów informacyjnych publikowanych na  stronie internetowej Ministerstwa, dotyczących FS;
  • prowadzenie postepowań związanych z niewłaściwym wykonywaniem umów a także postępowań związanych z umarzaniem, odraczaniem terminów lub rozkładaniem na  raty spłat należności Funduszu, wydawaniem decyzji o zwrocie w związku z  wykorzystaniem środków niezgodnie z przeznaczeniem albo pobraniem ich nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
  • przechowywanie, zabezpieczanie i archiwizowanie dokumentacji dotyczącej FS;
  • reprezentowanie Pełnomocnika w komitetach monitorujących i sterujących.

Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Legislacji

  • przygotowywanie projektów aktów normatywnych dotyczących problematyki niepełnosprawności i innych aktów normatywnych należących do zakresu działania Biura;
  • opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów opracowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa lub inne ministerstwa i urzędy centralne w zakresie dotyczącym problematyki osób niepełnosprawnych;
  • opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów opracowanych przez organy Unii Europejskiej i inne organizacje międzynarodowe.

Samodzielne Stanowisko Radców Prawnych

  • obsługa prawna Biura.

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2015-03-19 14:39przez:
Opublikowano:2021-06-29 14:55przez: Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Zmodyfikowano:2018-06-28 15:52przez: Małgorzata Wenek
Podmiot udostępniający: Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Odwiedziny:105679

Rejestr zmian

  • [2018-06-28 15:52:39]Małgorzata Wenekaktualizacja
  • [2018-01-23 09:11:34]Małgorzata JanickaAktualizacja metryki
  • [2018-01-23 08:54:55]Aktualizacja treści
  • [2017-11-22 13:16:52]Aktualizacja treści