W ramach rządowego systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, każda osoba w trudnej sytuacji życiowej – w tym osoby z niepełnosprawnościami – może skorzystać z bezpłatnego wsparcia prawnego oraz obywatelskiego.
Porada prawna udzielana jest w przypadku, gdy problem, z którym boryka się obywatel, ma typowo prawny charakter. Porady prawne udziela prawnik z odpowiednim doświadczeniem, np. adwokat, radca prawny, aplikant radcowski lub adwokacki.
Pomoc obejmuje m.in.:
- udzielanie informacji o obowiązującym stanie prawnym i przysługujących uprawnieniach,
- pomoc w sporządzeniu pism urzędowych,
- wsparcie w przygotowaniu do postępowań sądowych i administracyjnych,
- mediacje.
Kto może skorzystać?
Z pomocy mogą skorzystać wszyscy obywatele, którzy nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, po złożeniu stosownego oświadczenia. Osoby z niepełnosprawnościami mają prawo do skorzystania z pomocy na takich samych zasadach, z uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb.
Gdzie i jak uzyskać pomoc?
Nieodpłatna pomoc prawna świadczona jest w punktach zlokalizowanych na terenie całej Polski – w urzędach, starostwach, centrach pomocy społecznej oraz organizacjach pozarządowych.
Tutaj można sprawdzić dostępność punktów nieodpłatnej pomocy i zapisać się na poradę przez stronę zapisy-np.ms.gov.pl.
Osoby z niepełnosprawnościami mają możliwość:
- umówienia wizyty w formie zdalnej (telefonicznie lub online),
- zgłoszenia potrzeby skorzystania z tłumacza języka migowego lub innej formy dostępności,
- uzyskania materiałów informacyjnych w wersji dostępnej (np. w tekście łatwym do czytania – ETR).
Gdzie znaleźć więcej informacji?
Szczegółowe informacje o zasadach udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, lokalizacji punktów oraz możliwościach umówienia wizyty znajdują się na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/npp