Jesteś tutaj: Start / Biuro

Biuro

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony

PODSTAWA PRAWNA FUNKCJONOWANIA BIURA

Podstawą prawną funkcjonowania Biura Pełnomocnika jest art. 34 pkt. 10 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych:
"Pełnomocnik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Pełnomocnika, które stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. "

Biuro Pełnomocnika jest komórką organizacyjną Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W ramach regulaminu ministerstwa Biuro Pełnomocnika posiada własny regulamin organizacyjny. Merytorycznie Biuro Pełnomocnika podlega wyłącznie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

NASZ ZESPÓŁ

W chwili obecnej Biuro zatrudnia ponad 50 pracowników, z czego ponad 14 % to osoby niepełnosprawne.

Na czele Biura stoi dyrektor, który wykonuje swoje zadania przy pomocy jednego zastępcy.

Dyrektor Biura Mirosław Przewoźnik

Zastępca Dyrektora Michał Pelczarski

Biuro Pełnomocnika składa się z 5 wydziałów oraz 2 wydzielone samodzielne stanowiska pracy.

Wydział do Spraw Rehabilitacji Zawodowej i Pomocy Publicznej

  • inicjowanie, opiniowanie i współpraca merytoryczna w opracowywaniu nowych, lub dokonywaniu zmian obowiązujących aktów normatywnych, w tym programów pomocowych dotyczących rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • przygotowywanie projektów stanowisk Ministra w sprawach dotyczących rehabilitacji zawodowej i wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
  • opiniowanie projektów programów i innych dokumentów wynikających z krajowych strategii oraz przygotowywanie sprawozdań z przyjętych programów w części dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • udzielanie odpowiedzi i wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • przygotowywanie informacji dotyczących wpływu obowiązujących i proponowanych rozwiązań prawnych na sytuację osób niepełnosprawnych na rynku pracy i w zatrudnieniu oraz podejmowanie działań zmierzających do ich ewentualnej zmiany;
  • przygotowywanie oraz prowadzenie konferencji i szkoleń upowszechniających wiedzę i dobre praktyki z zakresu rehabilitacji zawodowej, pomocy publicznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Wydział do Spraw Rehabilitacji Społecznej i Współpracy z Samorządami

  • prowadzenie centralnej bazy danych ośrodków i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpis do rejestru wojewody oraz wydawanie krajowego informatora o ośrodkach i organizatorach turnusów;
  • udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących rehabilitacji społecznej w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz praw osób niepełnosprawnych;
  • udzielanie wyjaśnień w sprawach wynikających z ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
  • obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw Opracowania Rozwiązań w zakresie Poprawy Sytuacji Osób Niepełnosprawnych i Członków ich Rodzin;
  • opracowywanie projektów corocznej informacji o działaniach podejmowanych w celu urzeczywistnienia praw osób niepełnosprawnych, o których mowa w uchwale Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych;
  • prowadzenie rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.

Wydział Postępowań Administracyjnych

  • prowadzenie postępowań administracyjnych przed Ministrem i przygotowywanie projektów decyzji oraz postanowień Ministra, w szczególności w sprawach:
    • wpłat na PFRON,
    • statusu zakładu pracy chronionej oraz zakładu aktywności zawodowej,
    • dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych,
    • refundacji składek na ubezpieczenia społeczne,
    • zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis,
    • rekompensaty gminom dochodów utraconych na skutek zastosowania ustawowych zwolnień,
    • zwrotu środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie algorytmu.

Wydział do Spraw Nadzoru nad Orzekaniem o Niepełnosprawności

  • opracowywanie materiałów pomocniczych dla specjalistów orzekających o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności oraz dla przewodniczących i sekretarzy zespołów orzekających;
  • prowadzenie szkoleń dla członków wojewódzkich zespołów orzekających (lekarzy, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, doradców zawodowych, przewodniczących i sekretarzy zespołów);
  • prowadzenie kontroli wojewódzkich i powiatowych zespołów orzekających ;
  • udzielenie wyjaśnień zespołom orzekającym w zakresie obowiązujących przepisów i procedur oraz prawidłowości postępowania składów orzekających;
  • udzielanie wyjaśnień w zakresie prawnego statusu niepełnosprawności w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart parkingowych przez przewodniczących powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, w tym monitorowanie ilości blankietów kart parkingowych oraz zlecanie ich druku właściwym podmiotom;
  • przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących orzecznictwa o niepełnosprawności.

Wydział Analiz i Współpracy Międzynarodowej

  • inicjowanie badań oraz prac analitycznych w obszarze problematyki niepełnosprawności;
  • monitorowanie sytuacji społeczno – demograficznej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem ich sytuacji na rynku pracy;
  • przygotowywanie informacji zawierających wnioski z badań i analiz w zakresie wspierania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
  • prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego nad sprawozdaniem statystycznym dotyczącym bezrobocia rejestrowanego osób niepełnosprawnych MPiPS-07 oraz sprawozdaniem dotyczącym stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej (INF-ZPCH-ZAZ), a także inicjowanie zmian legislacyjnych w tym zakresie;
  • przygotowywanie informacji zawierających wnioski z badań i analiz w zakresie wspierania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
  • prowadzenie spraw wynikających z merytorycznej działalności Biura w zakresie współpracy zagranicznej i integracji europejskiej;
  • gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych;
  • obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw wykonywania postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
  • udział w pracach:
    • Grupy Wysokiego Szczebla Reprezentantów Państw Członkowskich ds. Niepełnosprawności (DHLG) Komisji Europejskiej,
    • Komitetu Ekspertów ds. Praw Osób Niepełnosprawnych (CS-RPD) Rady Europy;
  • gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych.

Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej

  • współpraca z organizacjami pozarządowymi w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
  • organizowanie narad, seminariów i konferencji dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
  • obsługa organizacyjno-techniczna Krajowej Rady Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych;
  • opracowywanie i redagowanie oraz obsługa serwisu internetowego www.niepelnosprawni.gov.pl;
  • upowszechnianie informacji dotyczących Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
  • udzielanie odpowiedzi na listy obywateli;
  • prowadzenie postępowań w sprawach wynikających ze skarg obywateli;
  • podejmowanie interwencji w sprawach zgłaszanych przez obywateli;
  • udzielanie wyjaśnień i porad obywatelom zgłaszającym się do Biura osobiście lub telefonicznie;
  • obsługa organizacyjno-techniczna Polskiej Rady Języka Migowego;
  • prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego nad realizacją zadań Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.

Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Prawnej i Legislacji

  • przygotowywanie projektów aktów normatywnych dotyczących problematyki niepełnosprawności i innych aktów normatywnych należących do zakresu działania Biura;
  • opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów opracowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa lub inne ministerstwa i urzędy centralne w zakresie dotyczącym problematyki osób niepełnosprawnych;
  • opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów opracowanych przez organy Unii Europejskiej i inne organizacje międzynarodowe.
Pracownicy wszystkich wydziałów/stanowisk inicjują, opiniują i współpracują merytorycznie w opracowywaniu nowych lub dokonywaniu zmian obowiązujących aktów normatywnych w zakresie właściwości wydziałów/stanowisk.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2015-03-19
Data aktualizacji:2017-11-22
Data publikacji:2015-03-19
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:36553

Rozwiń Historia zmian

Data i godzina zmianyOsoba zmieniającaOpis zmianyPoprzednia wersja
2017-11-22 13:16:52Aktualizacja treściBiuro