Biuro
PODSTAWA PRAWNA FUNKCJONOWANIA BIURA
Podstawą prawną funkcjonowania Biura Pełnomocnika jest art. 34 pkt. 10 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych:
"Pełnomocnik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Pełnomocnika, które stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. "
Biuro Pełnomocnika jest komórką organizacyjną Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. W ramach regulaminu ministerstwa Biuro Pełnomocnika posiada własny regulamin organizacyjny. Merytorycznie Biuro Pełnomocnika podlega wyłącznie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
NASZ ZESPÓŁ
W chwili obecnej Biuro zatrudnia ponad 50 pracowników, z czego ponad 14 % to osoby niepełnosprawne.
Na czele Biura stoi dyrektor, który wykonuje swoje zadania przy pomocy jednego zastępcy.
Dyrektor Biura: Agnieszka Ginel
Zastępca Dyrektora Biura: Marta Marciniak
Biuro Pełnomocnika składa się z 7 wydziałów oraz 3 wydzielonych samodzielnych stanowisk pracy.
Wydział do Spraw Rehabilitacji Zawodowej i Pomocy Publicznej
- inicjowanie, opiniowanie i współpraca merytoryczna w opracowywaniu nowych, lub dokonywaniu zmian obowiązujących aktów normatywnych, w tym programów pomocowych dotyczących rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
- przygotowywanie projektów stanowisk Ministra w sprawach dotyczących rehabilitacji zawodowej i wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
- opiniowanie projektów programów i innych dokumentów wynikających z krajowych strategii oraz przygotowywanie sprawozdań z przyjętych programów w części dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
- udzielanie odpowiedzi i wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
- przygotowywanie informacji dotyczących wpływu obowiązujących i proponowanych rozwiązań prawnych na sytuację osób niepełnosprawnych na rynku pracy i w zatrudnieniu oraz podejmowanie działań zmierzających do ich ewentualnej zmiany;
- przygotowywanie oraz prowadzenie konferencji i szkoleń upowszechniających wiedzę i dobre praktyki z zakresu rehabilitacji zawodowej, pomocy publicznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wydział do Spraw Rehabilitacji Społecznej i Współpracy z Samorządami
- prowadzenie centralnej bazy danych ośrodków i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpis do rejestru wojewody oraz wydawanie krajowego informatora o ośrodkach i organizatorach turnusów;
- koordynowanie i nadzorowanie realizacji Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”;
- udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących rehabilitacji społecznej w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz praw osób niepełnosprawnych;
- udzielanie wyjaśnień w sprawach wynikających z ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
- obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw Opracowania Rozwiązań w zakresie Poprawy Sytuacji Osób Niepełnosprawnych i Członków ich Rodzin;
- opracowywanie projektów corocznej informacji o działaniach podejmowanych w celu urzeczywistnienia praw osób niepełnosprawnych, o których mowa w uchwale Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych;
- prowadzenie rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.
Wydział Postępowań Administracyjnych
- prowadzenie postępowań administracyjnych przed Ministrem i przygotowywanie projektów decyzji oraz postanowień Ministra, w szczególności w sprawach:
- wpłat na PFRON,
- statusu zakładu pracy chronionej oraz zakładu aktywności zawodowej,
- dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych,
- refundacji składek na ubezpieczenia społeczne,
- zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis,
- rekompensaty gminom dochodów utraconych na skutek zastosowania ustawowych zwolnień,
- zwrotu środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie algorytmu.
Wydział do Spraw Nadzoru nad Orzekaniem o Niepełnosprawności
- prowadzenie kontroli wojewódzkich i powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności w zakresie zgodności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności z zebranymi dokumentami lub z przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności oraz prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w postępowaniu orzeczniczym;
- prowadzenie szkoleń dla członków wojewódzkich zespołów orzekających (lekarzy, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, doradców zawodowych, przewodniczących i sekretarzy zespołów;
- przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących orzecznictwa o niepełnosprawności;
- prowadzenie postępowań administracyjnych przed Ministrem w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności;
- udzielenie wyjaśnień zespołom orzekającym w zakresie obowiązujących przepisów i procedur oraz prawidłowości postępowania składów orzekających;
- opracowywanie materiałów pomocniczych dla specjalistów orzekających o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności oraz dla przewodniczących i sekretarzy zespołów orzekających;
- udzielanie wyjaśnień w zakresie prawnego statusu niepełnosprawności w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart parkingowych przez przewodniczących powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, w tym monitorowanie ilości blankietów kart parkingowych oraz zlecanie ich druku właściwym podmiotom;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem legitymacji dokumentujących niepełnosprawność albo stopień niepełnosprawności przez powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności oraz należących do właściwości Ministra spraw związanych z produkcją blankietów tych legitymacji ich personalizacją i dystrybucją;
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych nad Elektronicznym Krajowym Systemem Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności.
Wydział Analiz i Współpracy Międzynarodowej
- inicjowanie badań oraz prac analitycznych w obszarze problematyki niepełnosprawności oraz podejmowanie działań na rzecz zapewnienia danych dotyczących osób niepełnosprawnych zgodnie z postanowieniami Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
- monitorowanie sytuacji społeczno – demograficznej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem ich sytuacji na rynku pracy;
- koordynacja działań związanych z wdrażaniem Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 oraz monitoring i ewaluacja realizacji działań zapisanych w strategii;
- inicjowanie działań legislacyjnych, programowych i projektowych związanych z wdrażaniem Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych oraz współpraca w zakresie ich wdrażania z innymi ministerstwami i urzędami centralnymi, PFRON, organizacjami pozarządowymi reprezentującymi środowisko osób niepełnosprawnych;
- opiniowanie projektów aktów normatywnych, programów i strategii w zakresie dotyczącym wdrażania postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
- współpraca z Departamentem Współpracy Międzynarodowej w zakresie przygotowywania informacji, opinii i stanowisk dotyczących Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych i jej wdrażania;
- prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego nad sprawozdaniem statystycznym dotyczącym bezrobocia rejestrowanego osób niepełnosprawnych MRiPS-07 oraz sprawozdaniem dotyczącym stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej (INF-ZPCH-ZAZ);
- przygotowywanie informacji zawierających wnioski z badań i analiz w zakresie wspierania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie spraw wynikających z merytorycznej działalności Biura w zakresie współpracy zagranicznej i integracji europejskiej;
- gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych;
- obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw wykonywania postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
- udział w pracach Grupy Wysokiego Szczebla Reprezentantów Państw Członkowskich ds. Niepełnosprawności (DHLG) Komisji Europejskiej,
- gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych.
Wydział do Spraw Komunikacji Społecznej i Promocji
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
- organizowanie narad, seminariów i konferencji dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
- obsługa organizacyjno-techniczna Krajowej Rady Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Biura w zakresie opracowywania i prezentowania informacji o działalności Biura;
- opracowywanie i redagowanie oraz obsługa serwisu internetowego www.niepelnosprawni.gov.pl;
- upowszechnianie informacji dotyczących Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
- przygotowywanie projektów odpowiedzi i wyjaśnień na interpelacje, wystąpienia i zapytania poselskie, wystąpienia i oświadczenia senatorów oraz wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych w zakresie właściwości Wydziału;
- udzielanie odpowiedzi na listy obywateli;
- prowadzenie postępowań w sprawach wynikających ze skarg obywateli;
- podejmowanie interwencji w sprawach zgłaszanych przez obywateli;
- udzielanie wyjaśnień i porad obywatelom zgłaszającym się do Biura osobiście lub telefonicznie;
- obsługa organizacyjno-techniczna Polskiej Rady Języka Migowego;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, innymi resortami, PFRON, Państwową Inspekcją Pracy, administracją terenową – w sprawach wynikających z zakresu zadań;
- promocja Funduszu Solidarnościowego oraz upowszechnianie informacji dotyczących jego działalności;
- reprezentowanie Pełnomocnika w komitetach monitorujących i sterujących.
Wydział do Spraw Obsługi Funduszu Solidarnościowego
- kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Solidarnościowym (zwanym dalej „FS”);
- opracowanie rocznego planu działania na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych we współpracy z komórkami organizacyjnymi Biura oraz departamentami Ministerstwa;
- opracowywanie założeń do planu finansowego FS oraz we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów projektu planu finansowego FS i wniosków w sprawie jego zmiany w trakcie roku budżetowego, a także sprawozdań z realizacji tego planu;
- opracowywanie projektów programów rządowych lub resortowych oraz zadań finansowanych ze środków FS, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Biura, departamentami Ministerstwa, ministerstwami, Narodowym Funduszem Zdrowia oraz innymi instytucjami;
- realizowanie oraz monitorowanie resortowych i rządowych programów z zakresu wsparcia zawodowego, społecznego i zdrowotnego osób niepełnosprawnych;
- przygotowanie oraz aktualizowanie dokumentów programowych (resortowych i rządowych) oraz opiniowanie aktów prawnych dotyczących FS;
- prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem, zawieraniem oraz realizacją i rozliczaniem umów dotyczących programów i zadań finansowanych ze środków FS;
- gospodarowanie środkami w zakresie właściwości dysponenta FS, w tym ustalanie limitów wydatków na poszczególne programy i zadania ujęte w planie finansowym FS we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów;
- przygotowanie harmonogramu, opracowanie założeń i regulaminu naboru wniosków oraz konkursu dla naboru lub konkursu ofert, a także ogłaszanie konkursu i prowadzenie naboru wniosków i ofert;
- obsługa ofert składanych przez uprawnione podmioty w trybie otwartego konkursu ofert, a także obsługa wniosków w trybie naboru wniosków;
- obsługa i realizacja zadań z zakresu wsparcia społecznego lub zawodowego osób niepełnosprawnych z pominięciem naboru wniosków lub otwartego konkursu ofert;
- tworzenie i obsługa zespołu do oceny wniosków lub listy rekomendowanych wniosków przekazanych przez wojewodę w trybie naboru wniosków, a także tworzenie i obsługa komisji konkursowej do weryfikacji ofert złożonych w trybie otwartego konkursu ofert;
- prowadzenie postępowań dotyczących umarzania, odraczania terminów i rozkładania na raty spłat należności FS oraz zwrotu środków FS;
- udzielanie, monitorowanie i raportowanie poziomu udzielonej pomocy publicznej;
- reprezentowanie Pełnomocnika/Ministra na konferencjach uzgodnieniowych, komisjach i podkomisjach sejmowych oraz senackich, seminariach, spotkaniach i naradach w zakresie właściwości Wydziału;
- przygotowywanie projektów odpowiedzi i wyjaśnień na interpelacje, wystąpienia i zapytania poselskie, wystąpienia i oświadczenia senatorów oraz wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych w części dotyczącej FS;
- udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania obowiązujących przepisów prawa dotyczących FS;
- sporządzanie okresowych analiz z wykonania przychodów i wydatków FS we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów oraz przygotowywania materiałów z zakresu prowadzonych spraw na potrzeby Kierownictwa Ministerstwa;
- przygotowywanie rocznej informacji o zawartych umowach i wykorzystaniu środków przez właściwych ministrów, Narodowy Fundusz Zdrowia, samorządy terytorialne, wojewodów oraz inne podmioty, z którymi zawarto umowy;
- przygotowanie informacji oraz wyjaśnień dla Najwyższej Izby Kontroli oraz innych organów kontrolnych w zakresie FS we współpracy z Biurem Budżetu i Finansów;
- współpraca z Biurem Budżetu i Finansów w zakresie rozliczeń FS;
- przygotowywanie i aktualizowanie materiałów informacyjnych publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa, dotyczących FS;
- prowadzenie postepowań związanych z niewłaściwym wykonywaniem umów a także postępowań związanych z umarzaniem, odraczaniem terminów lub rozkładaniem na raty spłat należności Funduszu, wydawaniem decyzji o zwrocie w związku z wykorzystaniem środków niezgodnie z przeznaczeniem albo pobraniem ich nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
- przechowywanie, zabezpieczanie i archiwizowanie dokumentacji dotyczącej FS;
- reprezentowanie Pełnomocnika w komitetach monitorujących i sterujących.
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Legislacji
- przygotowywanie projektów aktów normatywnych dotyczących problematyki niepełnosprawności i innych aktów normatywnych należących do zakresu działania Biura;
- opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów opracowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa lub inne ministerstwa i urzędy centralne w zakresie dotyczącym problematyki osób niepełnosprawnych;
- opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów opracowanych przez organy Unii Europejskiej i inne organizacje międzynarodowe.
Samodzielne Stanowisko Radców Prawnych
- obsługa prawna Biura.
Informacja o działalności Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Metryczka
Wytworzono: | 2015-03-19 14:39 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2022-05-04 09:42 | przez: Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych |
Zmodyfikowano: | 2022-05-04 09:41 | przez: Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych |
Podmiot udostępniający: | Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych | |
Odwiedziny: | 117734 |
Rejestr zmian
- [2022-05-04 09:41:37]Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
- [2022-04-05 09:08:53]Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
- [2022-02-03 11:49:22]Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
- [2022-01-17 12:54:52]Ewa Dąbrowska.
- [2021-12-15 15:35:46]Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- [2021-12-10 11:31:13]Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- [2021-12-10 11:24:26]Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- [2021-12-10 11:21:40]Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- [2021-12-10 11:21:01]Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- [2021-12-10 11:15:48]Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- [2021-12-10 11:14:34]Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
- [2018-06-28 15:52:39]Małgorzata Wenekaktualizacja
- [2018-01-23 09:11:34]Małgorzata JanickaAktualizacja metryki
- [2018-01-23 08:54:55]Aktualizacja treści
- [2017-11-22 13:16:52]Aktualizacja treści